سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر در کسى خصلتى شگفت دیدید ، همانند آن را انتظار برید چه طبیعت او وى را بر انگیزاند دیگر بار ، بر کردن چنان کار . [نهج البلاغه]
 
جمعه 88 مرداد 2 , ساعت 12:28 صبح

زیان های جسمی:

الف:عقل . ب: سیستم عصبی   ج: مغز   ح: زبان و دستگاه گوارش     چ: قلب و عروق  خ: خطر ابتلا به سرطان    د: عوارض متابولیکی    ذ: پانکراس یا لوزالمعده .   ر: روده کوچک   ز: تأثیر در جهاز تنفسی و تولید سل    س: بد کنشی جنسی    ش: کبد     ص: مخچه    ض: مسمومیت حاد با الکل    ط: در جنین    ظ : در نسل  ع: کاهش عمر

علاقه مندان می توانند برای مطالعه ی بیشتر به هریک از موارد به کتاب « از شراب چه می دانیم ؟ » موسسه پژوهشی فرهنگی اشراق ،نشر  حسنین علیهما السلام قم رجوع نمایند .

 علاوه بر زیانهای جسمی ، مضرات اخلاقی ، اختلال های روانی ، زیانهای اجتماعی ، زیانهای اقتصادی ،و... را نیز به دنبال دارد که بر هر جوان مسلمان و دین دار و معتقد به بهشت و جهنم و عذابهای جهنمی لازم است که از آن اجتناب نمایند .

سوال :

1-آبجو و ماءالشعیر حرامند یا حلال ؟ فقّاع که از جو گرفته می شود و به آن « آبجو » می گویند نجس است. ولی آبی که به دستور طبیب از جو می گیرند و به آن « ماء الشعیر » می گویند پاک است.

2-بین جوانان امروزی می رویم و از حرمت شراب سوال می شود در پاسخ ما می گویند : چرا نوشیدن مقدار کمی از مشروبات الکلی ، اگرچه مست کننده نباشد حرام است ؟ حتی به اندازه ای بخوریم که ازحالت عادی خارج نشویم ؟

در پاسخ به جواب این دسته از عزیزان باید گفت :

الف: علوم بشری محدود است ، هر روز مجهولی را کشف یا بر یا فته های گذشته ی خود خط بطلان می کشد و ... از این جهت علوم بشری نمی تواند بگوید : نوشیدن یک قطره مشروب ضرر ندارد ، بلکه می تواند بگوید : ما به ضرر داشتن آن پی نبردیم و چه بسا در آینده دور یا نزدیک به ضرر آن پی ببریم بنابر این ، علم پزشکی نمی تواند فتوا به حلیت یک قطره ی آن بدهد

ب: اگر نوشیدن مشروب برای معالجه ی بیماری باشد در صورتی که درمان دیگری نداشته باشد و داروی انحصاری برای یک بیمار محسوب گردد جایز است ، اما اگر برای معالجه نباشد ، انگیزه ای جز هوسرانی در میان نخواهد بود ، دین مقدس اسلام که همواره مبارزه با هوسرانی در برنامه ها و دستورات خود گنجانده ، هر گز اجازه نمی دهد که کسی بایک ماده ی خطر ناک هوسبازی کند ، هر چند که فعلاً بی ضرر به نظر آید ، چنان که هیچ عاقلی نوشیدن مقدار کمی سم خطر ناک را مجاز نمی شمارند، هر چند که بی ضرر به نظر آید .

ج: امتیاز انسان بر حیوان عقل است آنجا که در حدیث آمده : اولین چیزی که خدا خلق کرد ، عقل است .

و باید در حفظ کامل این موهبت الهی سعی کافی مبذول داشت از این رو استفاده هر چیزی که آن را زایل یا تضعیف می کند یا آن را در معرض زوال و یا ضعف قرار می دهد ، روا نیست. و چون خطر « زوال یا تضعیف عقل» بزرگ است ، از هر چیزی که موجب این خطر می شود ، باید پرهیز کرد ، هر چند احتمال آن ضعیف باشد .

پس نوشیدن هر چند یک قطره از آن حرام و عواقب ناگواری هم بدنبال خواهد داشت . در نتیجه با پاسخ به جواب دوستان باید عرض کرد : هرگز به سراغ و یا قطره از آن حرا م و عواقب ناگواری هم به دنبال خواهد داشت . در نتیجه با پاسخ به جواب دوستان باید عرض کرد : هرگز به سراغ و یا فکر خوردن آن و... هم نرویم وهم نباشیم . تا خدایی نکرده برادر غیر مسلمان ما جناب شیطان- ما را وسوسه و همراه خود نبرد .

 مخور خمر کو خود پلید آمده       بدی ها همه زو پدید آمده

هر آن که به دنیا خورد خمر را        دودستش ز کوثر بعید آمده

مگر آن که توبه کند چون نصوح        برآن توبه میرد سعید آمده

حد شرعی شراب خوار:

امام خمینی(ره) حد شرعی شراب خوار می فرماید: حدشراب خواری هشتاد ضربه شلاق است، خواه مرد باشد یا زن ... بر پشت و کتف ها و سایر اعضا ی بدن شراب خوار شلاق زده می شود، اما از زدن به صورت سر وعورت اواجتنباب می گردد.

مراجع بزرگوار نیز در رساله های خود چنین بیان فرموده اند : اگر کسی کراراً شراب بخورد ، ولی در خلال آن حد بر او اجرا نشود، یک حد از همه ی آنها کفایت می کند . اما اگر پس از میگساری حد براو اجرا شود و مجدداً بنوشد در مرتبه ی سوم کشته می شود و بعضی ها نیز فرموده اند در مرتبه چهارم کشته می شود.

در پایان : بر خود فرض و واجب می دانم که از تمامی  دوستان علی الخصوص جوانان ، خواهش و استدعا نمایم که شما یک انسان و موجودی هستید که خداوند تبارک و تعالی در سوره بقره به عنوان خلیفه از شما با یاد شده و خود نیز پس از خلقت شما به خود لقب فتبارک الله احسن الخالقین (سوره مومنون آیه 14) داده، پس قدر خلیفة اللهی بودن خود را بدانیم و ارزش خودمان را به خوردن حتی یک قطره از مایعات نجس هم وزن و هم ردیف حیوانات قرار نداده چرا که وقتی حیوانات این صحنه را ببینند به خدا عرض می کنند ما که عقل نداشته ، موجود خلیفة اللهی شما هم که عقل ندارد چرا هم ردبف ما قرار می دهید؟ درجواب آنها گفته می شود: این ها ـ انسان های غیر خلیفة اللهی _ بل هم کالانعام بل هم اضل سبیلاً ـ این ها هم از شما حیوانات پست تر و نادان ترند. پس بهشت جاودانی خود را با خوردن مایعات نجس و کارهای حرام از دست ندهیم، باشد که خداوند تبارک و تعالی مهر بندگی و خلیفة اللهی را بر قلب روح و جان همه ی ما زده و اگر خطایی و یا کارهای حرامی از ما که شایسته ی بنده بودنش بود ، سر زده قلم عفو بر اعمال ، جسم و جان ما کشیده و به درگاه پر عظمت و جلالش طلب غفران و توبه بنماییم .

شیر است عقل باده ی گل رنگ ، آتش است.      

                                      رسمی است شیر را که کند زآتش اجتناب

دل خانه ی خداست چومصحف عزیز دار         

                                       زان  پیش تر که  سیل سیرابش  کند خراب 

                                     و السلام علی من اتبع و الهدی

                             ودرود رحمت بر کسی که از حق تبعیت و هدایت یافت.

طاهر خوش

24/1/86

                           

 

 

 

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ