سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر دانشمندی، بیمناک است . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 88 خرداد 30 , ساعت 12:22 صبح

مرحوم محمد جواد نجفی در تفسیر آسان در ج1، ص419 چنین می فرماید:

یکی از مزایای قمر که خداوند علیم در قرآن کریم برای تشخیص اوقات عبادات تعیین فرموده این است که: اولاً : در صدر اسلام در محل بعثت پیامبر اسلام یعنی در جزیرة العرب مردم آن دیار مثلاً صدی نود درس نخوانده بودند. از طرفی هم سالنامه و تقویم منظمی نیز در کار نبود. با توجه به این که مردم آن جا اکثراً صحرا نشین بودند. کما این که در عصر ما هم در بعضی از مناطق غیر شهری افرادی هستند که هنوز بی سوادند و از نعمت علم بی بهره اند کاملاً از قرص مهتاب استفاده کرده و می کنند که اوایل، یا اواسط و یا اواخر ماه است.زیرا در اوایل ماه قرص قمر اولاً: در ابتدای شب و سمت مغرب و ثانیاً: قوس مانند می باشد. و در اواسط آن به حد کمال و در اواخر آن در انتهای شب و قوس مانند به طرف مشرق است. بر خلاف قرص خورشید که دارای هیچ گونه از این مزایا نیست.

حال یکی از این ماه ها که در اسلام برای آن ارزش مخصوصی قایل شدند، ماه رجب است که در آن نیز اعمال مخصوصی هم ذکر شده است.در این ماه نیز برای مسلمانان علی الخصوص شیعیان اعیاد و عزا نیز دارند که به بعضی از آن ها اشاره ای گذرا می نماییم:

1.    اول ماه رجب تولد حضرت امام باقر علیه السلام و روز زیارتی امام رضا و امام حسین علیهما السلام نیز می باشد.

2.     دوم ماه رجب سال 212 تولد امام علی النقی علیه السلام .

3.    سوم ماه رجب سال 254 شهادت امام علی النقی علیه السلام.

4.    دهم ماه رجب سال 159 تولد امام جواد علیه السلام.

5.    سیزدهم ماه رجب ده سال پس از مبعث ، تولد امام علی علیه السلام.

6.    پانزدهم ماه رجب سال 148 شهادت امام جعفر صادق علیه السلام.

7.    پانزدهم ماه رجب سال 62 وفات حضرت زینب علیها السلام.

8.    بیست و پنجم ماه رجب سال 183 شهادت امام کاظم علیه السلام.

9.    بیست و هفتم ماه رجب سال چهلم عم الفیل آغاز وحی و بعثت و برانگیختن پیامبر صلی اله علیه و آله به پیامبری و نبوت. و هم چنین روز زیارتی مخصوص پیامبر و علی علیهما السلام.

درماه رجب اعمالی هم ذکر شده که استغفار و طلب بخشش از خداوند و امید به آن بیشتر یاد آوری شده است که از تمامی مردم عزیز و مسلمان التماس دعای شدید علی الخصوص برای اموات تمامی مؤمنین و مؤمنات دارم . 

اعیاد رجب بر همه ی مسلمانان مبارک و احیای عزای آل الله نیز تسلیت عرض می نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



لیست کل یادداشت های این وبلاگ