سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] هیچ بى‏نیازى چون خرد نیست ، و هیچ درویشى چون نادانى و هیچ میراثى چون فرهیخته بودن و هیچ پشتیبان چون مشورت نمودن . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 88 فروردین 27 , ساعت 9:45 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیز و گرانقدری از شهرمان ساری در مورد عدد 19 در شهر قم با من تماس گرفتند و چون نزدیک ایام عید سعید غدیرخم بود نتوانستم جواب کاملی به او بدهم. ناچارا در ایام تبلیغی ماه محرم الحرام در شب دوم، بنابر این گذاشتم که جواب این برادر عزیز را بدهم که الحمد الله به لطف اهل بیت علیهم‌السلام در دل شب، قلم در دست گرفته و با معلومات کم، مشغول به نوشتن اوراقی چند صفحه‌ای نمودم. و اما جواب :

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیزم قبل از شروع عدد 19 از نگاه قرآن و علمای بزرگ شیعه خوب است که عدد 19 را از دید و زاویه‌ی بابیت و بهائیت بررسی کنیم و سپس از قرآن کریم و علمای اسلام.

                         مقدس بودن عدد 19 در نظر باب 

یکی از ویژگی‌ها و ابداعات فلسفه‌ی دینی سید باب این است که او اهمیت بسیاری به حروف جمل یعنی حساب ابجد نهاده است؛ به طوری که اساس و آیین و فلسفه‌اش را بر آن‌ها قرار داده و از آن‌ها اسرار شگفت انگیزی انتظار داشته است. او تقسیمات تاریخی یعنی قواعد گاه شماری و تقویم و بیشتر احکام و حدود آیین خودرا، بر حروف جمل و عدد 19 قرار داده است. چنان که نام خود علی محمد!! را، برابر حساب ابجد و حروف جمل، مطابق با کلمه‌ی رب دانسته و آن را دلیل حقانیت نبوّتش شمرده است.

سید باب، از میان همه‌ی اعداد، عدد 19 را مقدس و اسرار امیز پنداشته است؛ از این رو کلمه‌ی واحد که برابر حساب ابجد، با عدد 19 مطابق بوده، اساس آیین و توجیه رموز و احکام ایین او را تشکیل داده است.

باب و پیروانش علت مقدس و اسرار آمیز بودن، عدد 19 را چنین بیان کرده‌اند که:

جمله‌ی بسم الله الرحمن الرحیم 19 حروف دارد حروف نام‌های 5 تن آل عبا یعنی: محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام نیز 19 است. اسم واحد هم، که یکی از مهم‌ترین نام‌های خدا است، با حساب جمل با عدد 19 برابر است. حال گذشته از این‌ها، در قرآن نیز به این عدد اشاره شده است و آن سوره‌ی المدثر آیه 30: « لعلیها تسعة عشر......»

روی این توهمات و پندارها بوده است که سید باب عدد 19 را دارای اسرار و خاصیتی عجیب تصور کرده و روی این تصورات، تقویم تاریخ و تقسیمات سال را با عدد 19 توجیه کرده است!!! به این معنی که: سال را به 19 ماه و هر ماه را به 19 روز تقسیم نموده و کتاب بیان خود را به 19 واحد و هر واحد را به 19 مبحث تنظیم کرده است. او، رسولان و پیروان نخستین!! خود را نیز، به چند واحد 19 تقسیم کرده است که واحد اول آن‌ها، با خودش 19 نفر بوده‌اند.

دکتر یوسف فضایی در این باره نوشته: عدد 19 نزد بابیان یک عدد مقدس است زیرا به حساب ابجد عدد 19 شماره اعداد واحد می‌باشد و باز به همین جهت سال بابیان، 19 ماه و 19 روز دارد و جریمه‌ای که برای بعضی از تخلفات معین شده، با عدد 19 تعیین گردیده و در سایر موارد هم، عدد 19 شاخص هر چیز می‌باشد دوست عزیز و گرامی‌ام ! در این لحظه خودمان آنم که 19 ماه را برای شما ذکر نمایم:

1-‌ شهر(1 )البهاء       2-‌ شهر الجلال       3-‌ شهر الجمال      4-‌ شهرالعظمة

5-‌ شهرالنور          6-‌ شهرالرحمة       7-‌ شهرالکلمات      8-‌ شهرالکمال

9-‌ شهرالأسماء.       10-‌ شهرالعزة .     11-‌ شهرالمشیة       12-‌شهرالعلم

13-‌ شهرالقدرة.       14-‌ شهرالقول.   15-‌ شهرالمسائل     16-‌ شهرالشرف    17-‌ شهرالسلطان    18-‌ شهر الملک     19-‌ شهرالعلاء.

 

1. شهر در این جا به معنای ماه است.

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ